Головна | Реєстрація | Вхід | RSSП`ятниця, 29.03.2024, 10:33

Веселкова Школа

Меню сайту
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 51
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

Блог

Головна » 2012 » Червень » 5 » Модель ВШ Ч.1
11:30
Модель ВШ Ч.1

1. Актуальність створення нової моделі сучасної школи.

                            Те, що я чую, я забуваю.

                            Те, що я бачу, я пам’ятаю.

                            Те, що я роблю, я розумію.

                                                Конфуцій


Те, що мене цікавить, я пам’ятаю і розумію.


Прогресивний розвиток українського суспільства потребує глибоких змін у становленні національної освіти. Згідно Закону України "Про освіту", одним з принципів її розбудови є створення умов для повної реалізації здібностей, таланту, всебічного розвитку кожної людини, гуманізм, демократизм, пріоритетність загальнолюдських цінностей. Через те особливої АКТУАЛЬНОСТІ набуває проблема розробки та створення розвивальних освітніх програм, які б відповідали принципам єдності й наступності системи освіти, а також безперервності та різноманітності.

     У сучасній освіті розвиваються плідні процеси гуманітаризації, інтеграції, екологізації, гармонійного поєднання загальнолюдських духовних цінностей з національним характером освіти. Розвиток цих процесів потребує їх практичного втілення у зміст і методи навчання.

     "Швидкі темпи зростання захворюваності та інвалідності у дітей шкільного віку… вимагають від органів управління освітою та охороною здоров’я, керівників відповідних закладів посилити профілактичний напрям роботи… у навчальних закладах". [Спільний наказ МОН та МОЗ України № 242/178 від 21.04.05 р.]

     За даними Міністерства охорони здоров’я  90% учнів нездорові, а кожний третій має психічні та нервові відхилення. Це у значній мірі пов'язане з перевантаженнями, обумовленими недосконалістю існуючої системи навчання.   

     Швидке зникнення інтересу до навчання, порушення зору й постави, різні неврози, підвищена стомлюваність, що веде до послаблення імунної системи, частих застуд і хронічних захворювань - ось плата за недосконалу систему навчання малят, багатогодинне сидіння за партою.

     Інший бік проблеми - низька якість навчання, передусім у сільських школах, де більшість випускників початкової школи дуже слабо володіє усною лічбою, повільно читає, важко осмислюючи прочитане, має недосконале уявлення про світ, у якому ми живемо. А втім, це характерне й для випускників середньої школи, які не можуть дати відповідь на прості питання з фізики, історії, біології, неспроможні навіть до побутового спілкування іноземною мовою.

     Міністр освіти й науки України у своєму виступі на Всеукраїнському педагогічному форумі на Полтавщині підкреслив "… низький рівень загальноосвітньої підготовки більшості учнів при незадовільних умовах навчання".    

    Начасі у навчальних закладах існує гостра потреба щодо підручників і навчальних посібників, які б мали гуманний, екологічний, інтегрований, розвивальний характер, формували творчу особистість. Тому наразі виникає проблема розробки і створення нових розвивальних освітніх програм, а також можливість її реального вирішення творчими науковими колективами.

     Пропонуємо авторську модель сучасної початкової школи "Веселкова Школа", яка розробляється та апробується на базі Довжанської, Приборжавської ЗОШ І-Ш ст. та Луковецької ЗОШ І-П ст. Іршавського району Закарпатської області. Науково-методичне та організаційне супроводження експерименту здійснюється професорсько-викладацьким штатом та науково-методичною радою Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти (ЗІППО).

     Проаналізувавши роботу "Веселкової  Школи" за перший рік проведення експерименту і результати рівня навчальних досягнень учнів початкових класів, науково-методична рада засвідчує:

-         авторська освітня система "Веселкова Школа" є актуальним питанням у пошуку нової моделі сучасної школи, що кардинально може змінити зміст і структуру освіти;

-         вважати представлену технологію педагогічною системою за типом  "Зрощування", що відзначається новизною з інноваційним потенціалом:

                                     1)  інновації у змісті освіти;

                                2) інновації у технології навчання;

      3)  інновації в організації навчального процесу;

   -    вважати авторську освітню систему "Веселкова Школа" інноваційною і       

        доцільною, такою що може експериментально впроваджуватися в педагогічну   

        практику як альтернативну до традиційної системи загальноосвітніх навчальних  

        закладів з метою модернізації та розвитку освіти України;

-         віднести систему до інноваційної діяльності за типом "Зрощування" (автор системи не розглядає її як остаточну, завершену, а створює колектив педагогів, що розробляють підручники і посібники, необхідні для впровадження системи у шкільну практику).

      Процес навчання - не автоматичне закладання навчального матеріалу в голову учня. Він потребує розумової роботи дитини та її власної активної участі в цьому процесі. Пояснення й демонстрація, самі по собі, ніколи не дадуть справжніх стійких знань. Цього можна досягти тільки за допомогою активного (інтерактивного) навчання.

     Понад 2400 років тому Конфуцій сказав:

     Те, що я чую, я забуваю.

     Те, що я бачу, я пам’ятаю.

     Те, що я роблю, я розумію.

      Ці три прості твердження обґрунтовують необхідність використання активних методів навчання.

      Починаючи з найперших уроків, учні, що працюють за "веселковими" програмами, мають можливість "бачити й робити".  Це досягається за рахунок вичерпного ілюстративного й довідкового матеріалів, що містять кольорові

"веселкові уроки" та "веселкові контрольні".

     У кожному уроці надається можливість використати отримані знання.        

     Можна сформулювати кредо нашого інтерактивного навчання, додаючи до слів великого китайського філософа ще одну фразу:

      Те, що мене цікавить, я пам’ятаю і розумію.

      Учні Веселковій Школі полюбляють вчитися, тому що їм цікаво. В цьому полягає один із головних секретів високих результатів, яки показують усі класи, що працюють за веселковими програмами. Це також є основною умовою отримання учнями дійсно глибоких, міцних знань.

 

     Набагато важливіше навчити, ніж просто розповісти. Хоч останній метод є простіший, доступніший і, безумовно, швидший. Можна швидко повідомити учням те, що вони повинні знати, але вони забудуть це ще швидше.   

     Виходячи з результатів експериментальних наукових досліджень, 87% інформації людина отримує за допомогою зорових відчуттів, а  9% - за допомогою слуху. З побаченого запам’ятовується 40%, з почутого – 20%, а з побаченого і водночас почутого – 80% інформації. З прочитаної інформації запам’ятовується  10%, з почутої – також 10%, а коли ці процеси відбуваються одночасно – 30%.

     При застосовуванні аудіовізуальних засобів у пам'яті залишається 50% інформації, а час навчання скорочується на 20-40%. Цих прикладів достатньо, аби переконатися, що у дидактичному процесі паралельно зі словесними методами мають використовуватися наочні й аудіовізуальні, які б спирались на різноманітні способи спостереження процесів, явищ, предметів і дій, впливаючи на зорові рецептори.

Адже наочне пізнання генетично випереджує словесне.

     Використання водночас наочного та аудіовізуального методів, як це практикується у Веселковій Школі, значно підвищує степінь засвоєння матеріалу.

     Найбільшим бар’єром для засвоєння знань є стомлюваність, різке зниження інтересу до навчання, що спостерігаються вже через 15-20 хвилин сидіння за партою.

     Використання навчальних пісень, рухливих ігор, імпровізацій та веселих завдань за темою уроку дозволяє зберегти сталий інтерес учнів упродовж усього уроку. А скорочені уроки (1 клас – 25 хвилин або два уроки по 15 хвилин) повністю усувають стомлюваність.

     У результаті рівень засвоєння знань сягає 85-95% (див.статистику).

     Та найголовніше, що діти практично не хворіють.

     Глибинний сенс самої назви "початкова школа", "школа першого ступеня" зумовлює особливу роль цієї ланки та особливу відповідальність педагогів за якість її результатів. Це зумовлено кількома причинами.

     По-перше, у цьому віці поступово з надр ігрової діяльності визріває і формується навчальна діяльність як новоутворення цього віку, яким дитина обов’язково повинна оволодіти. Підкреслимо, що лише у програмах початкової школи є окремий розділ "Формування загальнонавчальних умінь і навичок", які на між предметному рівні має сформувати вчитель.

     По-друге, цей вік, як ніякий інший етап шкільної освіти, багатий на свої ресурси, що їх треба вчасно виявити і розвинути. Цьому сприяють висока пластичність психіки молодших школярів, їхня готовність сприймати і наслідувати, випробовувати себе, довіра до батьків, учителя, надзвичайна природна допитливість, емоційність – все це створює унікальні можливості для повноцінного виховання, навчання і розвитку дітей даного віку, які треба використати повною мірою.

      По-третє, виникли нові підходи в оцінюванні навчальних результатів. Науковці лабораторії початкової освіти АПН України розробили методичні рекомендації "Контроль та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи" (2002 р.), у яких утверджується конче необхідний принцип позитивного поступу всіх дітей у навчальних досягненнях. Як показали перші роки роботи за 12-бальною системою оцінювання, виникла суперечність між метою початкової освіти – навчити всіх на достатньому рівні читати, рахувати, писати – і реальними можливостями рухатися всім учням "уперед".

      Якщо в основній школі можна припустити, що окремі діти продовжують переходити з класу в клас з низькими рівнями навчальних досягнень, то в початковій школі це виключається. Якщо у 5-му класі учень читає 60 слів за хвилину то він не має шансів засвоїти матеріал. Запровадження 12-бальної системи оцінювання загострює відповідальність учителя за достатнє засвоєння учнями вимог державних стандартів, виховання в них мотивації навчання. Тому до закінчення 4-го класу слід досягти навченості всіх дітей, вимога "дійти до кожного учня"  стає обов’язковою ознакою ефективності кожного уроку.

      Відмінною рисою Веселкової Школи є відсутність невстигаючих учнів.

     Як правило, у кожному з класів, що працюють за системою (12 класів), налічується всього 1-2 дитини, які відрізняються потенційними можливостями від своїх однолітків-відмінників.

     У переважній більшості ці діти повністю засвоїли держпрограму на середньому рівні. У той же час загальний об'єм засвоєного матеріалу значно перевищує об’єм  матеріалу, засвоєного однолітками з паралельних класів, що працюють традиційно.

     Виключно всі діти, навіть ті, що мають відхилення у розвитку, на кінець першого півріччя вміють читати й писати, що далеко не є правилом для сільської школи.

 

     Особливістю представленої авторської моделі сільської школи І ст. є

оздоровчо-випереджувальне та розвивальне навчання, доступність технології для будь-якого вчителя та вихователя:

 

  - оздоровчий напрям навчання передбачає вивільнення навчального часу за рахунок скорочення тривалості (у першому класі до 25 хвилин, у другому – до 30 хв.) й кількості уроків.

    Вивільнений час використовується для гармонійного розвитку - щоденних уроків фізкультури, спорту, уроків на свіжому повітрі.

 

  - впровадження в педагогічну практику науково і методично обґрунтованої ігрової  системи прискореного навчання грамоти та випереджувального навчання  математики першокласників і частково другокласників.

     Ця система передбачає впровадження до кожного уроку навчальних пісень, рухливих ігор та імпровізацій, цікавих завдань за темою уроку, а також використання оригінальних методичних прийомів, ще не відомих у педагогічній практиці – наприклад, "шрифт, що розмовляє",  співаночки-стрибаночки, числові східці та доріжки, що є основою таблиці множення.

 

   - значне розширення об’єму навчального матеріалу, передбаченого держпрограмою, поряд зі значним скороченням навчального часу.

     Це відбувається за допомогою інтенсивних ігрових методів навчання, що повністю усувають додаткові навантаження.

 

 

 

   - створення ситуації успіху для кожної дитини за рахунок розробки веселкових підручників і робочих зошитів, у яких просто і доступно пояснюються найскладніші поняття.

     Працюючи над короткими легкими завданнями з високим пізнавальним потенціалом, дитина отримує лише позитивні емоції – радість і гордість за добре виконану складну роботу. Адже вона не просто розфарбувала коло, а у такий спосіб перетворила його на круг, не просто відповіла, скільки кружечків, а перетворила цифру на число. Завдяки дотепним малюнкам і віршикам дитина переконається у тому, що "Земля – планета-донечка у зірки-тата Сонечка",  і відтак із задоволенням розповідатиме своїм старшим братам і сестрам про те, що Земля – планета, а Сонце - зірка.

 

  - всебічний розвиток усіх здібностей дитини за рахунок впровадження спецкурсів естетичного циклу: образотворче мистецтво, музика, хореографія, акторська майстерність, народні промисли,  історія й світова культура,  іноземні мови (див. Звіт).       

 

  - впровадження у програму початкової школи курсів з основами знань з усіх предметів, що вивчаються в основній школі (біологія, географія, історія, фізика, хімія, астрономія). У такий спосіб забезпечується наступність між початковою та основною школою і задовольняється насущна потреба дітей у пізнанні навколишнього світу.

 

  - максимальна доступність пропонованої системи зумовлена тим, що вона не передбачає ані перепідготовки викладачів, ані фінансових витрат, ані спеціального обладнання.

     Це досягається за рахунок розробки системи підручників, посібників та робочих зошитів, у яких усі методичні рекомендації даються безпосередньо у текстах уроків більш дрібним шрифтом. За допомогою такого комплекту навчальної літератури будь-яка школа може вже зараз перейти на нову систему навчання.

 

  - значне розвантаження вчителя за рахунок максимального скорочення часу, необхідного для його самопідготовки до уроку.

    Інформація та наочність, закладені у кожному уроці, повністю задовольняють потреби учнів, не вимагаючи від учителя пошуку додаткових матеріалів.

Переглядів: 1172 | Додав: norym | Теги: Актуальність створення нової моделі | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Календар
«  Червень 2012  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
Архів записів
Друзі сайту

Copyright MyCorp © 2024
Зробити безкоштовний сайт з uCoz