2. Основна мета
На основі гуманітаризації,
гуманізації, інтеграції, екологізації змісту освіти, створити необхідні
соціальні, психологічні, педагогічні умови для збереження здоров’я, всебічного
розвитку творчого потенціалу учнів, становлення духовної культурної особистості
громадянина України і європейської спільноти, зосередити увагу, насамперед, на
збереженні здоров’я дітей та гармонійному розвитку учнів, формуванні цілісної
картини світу та уявлення про місце людини у ньому, як невід’ємної частини
природи, формуванні загальнолюдських цінностей у гармонії з національним
самоусвідомленням, всебічному розвитку здібностей.
3. Цілі
та завдання
Впровадження в педагогічну практику освітньої
системи оздоровчо-випереджувального та
розвивального навчання "Веселкова Школа":
створення
ситуації успіху та позитивної мотивації до процесу навчання;
забезпечення наступності між дошкільним
вихованням, початковою, основною та старшою школою з метою кращої адаптації
школярів у 1-му та 5-му класах через впровадження курсів за вибором з
навчальних предметів основної школи, враховуючи навчальні можливості та
психологічні особливості молодших школярів;
збереження дитячого здоров'я та інтересу до навчання протягом
усього
процесу навчання, розвиток творчої самобутності
кожної дитини;
інтенсифікація
процесу навчання і надання міцних системних знань;
розробка
та наукове обґрунтування нової моделі освіти - "Веселкова Школа";
наукові дослідження та реалізація в змісті
освіти принципів гуманізації, гуманітаризації, інтеграції, інтенсифікації та
оздоровчо-розвивально-випереджувального навчання;
апробація створеної концепції Комплексної програми
"Веселкова Школа" та її подальше вдосконалення;
пошук оптимальної структури, змісту та
динаміки розвитку програми;
пошук та наукове обґрунтування інтегруючих
засад для створення цілісної системи предметів у початковій та основній школі;
розробка й апробація випереджувальних програм
навчання з усіх предметів початкової та основної школи;
апробація навчального плану та
експериментальних програм з основних предметів початкової школи та предметів
основної школи, що побудовані за інтеграційним принципом з метою складання
цілісної оздоровчо-розвивально-випереджувальної системи навчання;
апробація
створеної моделі "Початкова Веселкова Школа" та її подальше
вдосконалення;
визначення
структури, змісту та динаміки розвитку моделі;
пошук та обґрунтування інтегруючих засад для
створення цілісної системи предметів у початковій та середній школі;
розробка та апробація навчального плану,
програм, авторських підручників, посібників, робочих зошитів з навчальних предметів
так, щоб вони складали цілісну, інтегровану, екологізовану,
оздоровчо-випереджувальну та розвивальну систему навчання в початковій школі;
розробка та
апробація нових педагогічних технологій, які відповідатимуть принципам і змісту
розробленої моделі школи;
пошук нового типу підручника та навчального
посібника, адекватного
поставленим у програмі завданням, розробка й
апробація нових підручників та навчальних посібників для учнів у межах
розробленої моделі;
розробка та
апробація методичних рекомендацій для вчителів, які відображуватимуть новизну
змісту та технологій навчання за програмою «Веселкова Школа»;
самопідготовка фахівців за допомогою
веселкових підручників і посібників;
розробка та
видання підручників, навчальних посібників для дошкільних закладів та
початкової школи, що матимуть у собі також усі методичні рекомендації;
розробка та наукове обґрунтування методики
викладання у початкових і
наступних класах, що забезпечує високу
ефективність викладання
навчальних предметів у початковій та основній
школі.
впровадження експериментальної
комплексної програми розвитку дітей ″Веселкова Школа″ у шкільну практику;
підготовка
та проведення обласного конкурсу ″Веселкова Школа″ з метою поширення досвіду;
створення у
перспективі на основі нових принципів навчання єдиної системи дитсадок-школа-вуз,
що дозволить учням ще в основній школі одержати
повністю середню спеціальну освіту, а в старшій школі - неповну вищу освіту:
проведення науково-практичних
семінарів для вчителів-експериментаторів, заступників директорів шкіл з широким
залученням фахівців з відповідних наукових напрямків.
4.
Науково-педагогічні
принципи
Комплексної програми ″Веселкова Школа″
Мета та завдання комплексного
експерименту ″Веселкова Школа″ виходять
з принципів, які узгоджуються з загальними принципами дидактики та відображають
сучасний рівень розвитку та напрямки становлення нової освіти в Україні і
світі.
Принцип ОЗДОРОВЧОГО НАВЧАННЯ, який передбачає збереження здоров’я учнів за
рахунок зниження навантаження, скорочення тривалості уроку, введення в
структуру уроку рухової активності.
Принцип ГУМАНІТАРИЗАЦІЇ освіти, який передбачає утвердження духовних
цінностей як першооснови у визначенні змісту освіти, формування цілісної
гармонійної картини світу, невід’ємною частиною якого є людина та її духовний
світ, формування всебічно розвиненої особистості, в тому числі за рахунок
впровадження вже у початковій школі спецкурсів ″Машина часу″, ″Найтаємничіша
книга″, ″Знайомимося зі світовою культурою″.
Принцип ГУМАНІЗАЦІЇ ТА ОСОБИСТІСНОГО ПІДХОДУ, який полягає в олюдненні
знання, в рішучому повороті освіти до особистості учня, у забезпеченні
сприятливих умов для розвитку його здібностей, творчого потенціалу на основі
прийняття його особистісних цілей і запитів, творчого співробітництва з учнем.
Веселкова технологія народилася
зі вдумливого спостереження за дитиною та її потребами. Вона базується виключно
на любові до кожної дитини.
Ретельно добирається об’єм
знань, що викликає у дитини найбільшу цікавість, у тому числі матеріал основної
школи. який у подальшому допоможе учневі отримати справді міцні та глибокі
знання.
Принцип СИСТЕМНОСТІ ТА ІНТЕГРАЦІЇ забезпечує цілісність освіти, як єдиного
комплексу гуманітарних, природничих, суспільних наук за рахунок впровадження до
″веселкових уроків ″ різноманітних ″п’ятихвилинок″ (наприклад, ″геоматики″,
″астроматики″ на уроках математики, текстів науково-пізнавального характеру на
уроках читання, знайомства зі скарбницями світової культури за допомогою
додаткових текстів для читання на уроках історії, географії, фізики, хімії,
біології тощо).
Принцип НАУКОВОСТІ ТА НАОЧНОСТІ
навчання, який дозволяє впроваджувати у навчальний процес уже з першого класу
наукових знань, що відповідають сучасному рівню розвитку науки та віковим
особливостям учнів, за рахунок дослідів, лабораторних і практичних робіт
(наприклад, курси ″Наукові ігри″, ″Мандрівки
з феями Анатомією та Гігієною″, ″Малюємо тварин і рослини різних континентів″ для
1-2-х класів, ″Машина часу″, ″Хімія-чарівниця″, ″У королівстві фізики″ для 3-4
класів тощо). Наочність забезпечується за допомогою кумедних і водночас
достовірних ілюстрацій, схем, що відображають серйозні поняття в ігровій формі.
Принцип
ВИПЕРЕДЖУВАЛЬНОГО НАВЧАННЯ ТА НАСТУПНОСТІ дозволяє давати дитині міцні знання за рахунок нових методів навчання
(наприклад, навчальних пісень та ігор), задоволення постійно зростаючої потреби дітей у пізнанні
навколишнього світу (викладання у початкових класах дисциплін, що традиційно
вивчаються у середній школі). Це покликане забезпечити взаємозв’язок між усіма
ланками навчання: дошкільною – початковою – основною – старшою – вищою.
Принцип ПРІОРИТЕТУ РОЗВИВАЛЬНОГО НАВЧАННЯ,
який стверджує безпосередній
вплив навчання на розвиток дитини, формування в неї нових здібностей.
Система розвивального навчання передбачає вміння самостійно працювати з інформацією
і робити науково обґрунтовані висновки. Цей підхід дає змогу будувати зміст
навчальних предметів у логічній послідовності,
від 1 до 12 класу, уникаючи концентричності змісту освіти, притаманної
традиційній школі.
Принцип ПРІОРИТЕТУ ТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ передбачає створення таких методик і
технологій навчання, навчальних посібників та підручників, які побудовані на
більш діяльному підході до навчання, активізують пошукову діяльність і
створюють максимально сприятливі умови для творчої діяльності учнів. Майже
кожний ″веселковий урок″, передусім у 1-2-х класах, передбачає
″п’ятихвилинки″ співу та малювання.
Принцип ДОДАТКОВОСТІ в програмі ″Веселкової Школи″ полягає у тому, що всі
нові методики, технології, навчальні посібники, підручники методично та ідейно
складають єдиний навчальний комплекс, який поєднує гуманітарний, природничий,
математичний, художньо-естетичний аспекти сприйняття навколишнього світу.
|