д) Методичний аспект. Методичні особливості
Випереджуюче навчання у Веселковій Школі базується на „поступально-зворотно-поступальному русі” і феномені „впізнавання". „Впізнавання” — психологічно комфортна ситуація, коли дитина впізнає навчальний матеріал, якого вона вже „торкалася" в попередньому класі, й сприймає його, як уже знайомий. „Поступально-зворотно-поступальний рух” - дидактичний прийом, що передбачає три рівні подання матеріалу („знайомство по дотичній" - на два класи вище; вивчення, передбачене програмою Міністерства освіти і науки України, на один клас вище; поглиблене вивчення - відповідно до віку). Наприклад, у першому класі вивчається матеріал навчальної програми першого класу, крім того, майже повністю охоплюється матеріал другого класу і відбувається знайомство „по дотичній” з матеріалом третього класу. „Знайомство по дотичній” - знайомство в ігровій формі з основними поняттями, які традиційно вивчаються у більш старших класах. При такій системі подачі матеріалу значно інтенсифікується процес засвоєння навчального матеріалу. Розроблена теорія прискореного навчання читанню і письму базується як на психологічних принципах, так і на оздоровчих факторах та позитивних емоціях. До оздоровчих факторів належить активізація всіх функціональних систем організму дитини, що виявляються під час навчання грамоти у ритмічних та періодичних звукових подразненнях, у відповідях дітей, у дозованих за певним правилом моторно-емоційних акцентах, у рухах кисті дитини. Важливим у системі оздоровчих факторів у першому класі є скорочення тривалості уроку до 25 хв, що знімає 10 хвилин примусового сидіння шестирічного першокласника за партою; зміна діяльності - читання, друкування, спів, тактильні рухи; вправи на формування правильної постави, робота над фіксацією погляду тощо. Методика читання відноситься до педагогічного процесу, зокрема до навчання грамоти дітей дошкільного і шкільного віку і може бути використана для прискореного навчання читанню дітей 4-6-ти річного віку. Запропонований метод базується на вмінні дітей підсвідомо проводити лінгвістичний аналіз. Для дитини цілком природно ототожнювати образ літери зі словом, яке починається з тієї ж букви. У їх розумінні "Р" – звісно, рибка, "С" – сонце тощо. Ще В.О.Сухомлинський учив дітей грамоти, показуючи, наприклад, жука як образ літери "Ж". Ідея Ю.Б.Пінчук полягає в том, що можна зобразити кожну літеру у вигляді відповідного предмета, що його назва починається з цієй літери, і в такий спосіб скласти на основі отриманих літер-іміджів "шрифт, що розмовляє”, котрий і є основним засобом прискореного навчання малят читанню. Результатом застосування методу є можливість читати склади й слова, записані ″шрифтом, що розмовляє″ практично з першого-другого уроку, а також пропедевтично вводити нові літери у склад слів задовго до "офіційного знайомства” з цією літерою. Цей метод надає можливість навіть молодшим дошкільнятам самостійно читати невеликі віршики та оповідання після короткої двотижневої підготовки. Методика пропонує оригінальний шлях до читання також через зорове сприймання кольору (подаються яскраві малюнки, "кольорові” слова, що друкуються відповідним кольором, вивчені приголосні букви виділені синім, а голосні – червоним кольором). Запропонований Ю.Б.Пінчук метод тактильного дослідження поверхності букв, обводячи вказівним пальчиком 2-3 рази букву, що і є вдосконаленим елементом методики М.Монтессорі, прискорює навчання письма в декілька разів без великих зусиль, особливо у дітей, в яких слаба орієнтація в зошиті. Цей метод дозволяє писати в два рази менше, а результат значно кращий, ніж за традиційною методикою. Інтегроване навчання читання з письмом дозволяє друкувати, що розвиває дрібну моторику кисті руки. Коли дитина друкує, вона повторює про себе слово, читає його, а це удосконалює техніку читання. Друкування різними кольорами дозволяє засвоювати класифікацію голосних і приголосних звуків. З метою полегшення письма в першому півріччі пропонуються інтегровані уроки читання і письма. Ця методика навчання грамоти пройшла апробацію у декілька школах. За нею працювали вчителі з різним педстажем та кваліфікаційною категорією. Всі вони відгукуються про методику тільки позитивно, підкреслюючи те, що за традиційною методикою навчання грамоти триває цілий навчальний рік, а за нетрадиційною –тільки 2,5 – 3, а максимум – 4 місяці без перевантажень, зберігаючи здоров’я дітей та їх емоційне задоволення ігровою та руховою діяльністю. Отже, навчання читанню за емоційно-аудіовізуальною методикою, є авторською, тобто немає їй подібної. Вона підкріплена навчально-методичним забезпеченням (авторськими: програмою, календарним плануванням, абеткою, букварем, дидактичним роздатковим матеріалом для письма, методичними рекомендаціями для вчителя). Авторською є і методика Л.В.Бердар «Музична фонетика», яка пропонує поглиблене вивчення фонетики у 1-2 класі за допомогою дотепних віршиків, пісень, малюнків. Автор технології Ю.Б.Пінчук пропонує значно удосконалену за традиційну, методику навчання шестирічок математиці, яка враховує психофізіологічні особливості дітей молодшого шкільного віку. В основу методики поставлено завдання включення емоційного, візуального, кольорового та слухового сприйняття. Оригінальними є умовні східці, числова доріжка та числова вісь. Учнів із задоволенням допомагають то мишенятку, то жабці подолати умовну відстань при цьому усно рахуючи. На цих уроках передбачена рухова діяльність (стрибки по умовній числові доріжці), піднімання східцями вверх і опускання вниз від підлоги вверх і до підлоги (це умовний 0). "Співаночки-стрибаночки" – це основа таблици множення (лічба двійками, трійками, четвірками і т.д.), а також основа нумерації у межах 100. За допомогою пісень малюки протягом 2-3 місяців запам’ятовують доволі складний матеріал, на вивчення якого зазвичай витрачається не один рік. Знання, отримані з піснями, активізуються за допомогою задач-малюнків. У русі навчальний матеріал засвоюється набагато швидше, тому всі пісні виконуються стоячи й супроводжуються рухами. Під час виконання "співаночок-стрибаночок" діти сідають навпочіпки й показують рукою рівень підлоги, не торкаючись її долонею. Це нуль. Поступово піднімаються під рахунок 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 (2, 4, 6 і 8, 10 і 12 або 3, 6, 9 і 12 тощо), показуючи рукою рівень уявних сходинок, і знову поступово присідають, спускаючись до нуля (10, 9, 8, 7, 6, 5 і 4, 3, 2 і 1 – Всі спустились, як один). Вчитель звертає увагу дітей на те, що сходинки на східцях жабенятка вдвічі більші, ніж на східцях мишенятка, сходинки на східцях горобчиків утричі більші, сходинки на східцях кошенят у чотири рази більші і т.д. Кожна з числових доріжок являє собою частину таблиці множення. "Присідалочка" – проста гра, що дозволяє легко зрозуміти й засвоїти склад чисел. Частина дітей виходить до дошки, інші дивляться. Потім міняються місцями. Діти по черзі присідають, демонструючи склад числа, а вчитель записує на дошці відповідні вирази та рівняння. За допомогою пісень і простих дидактичних ігор діти легко засвоюють нумерацію багатоцифрових чисел, дії з багатоцифровими числами, які базуються на нумерації. Цей матеріал подається у кінці першого класу як ігровий. Методика також пропонує удосконалений метод навчання письму цифр (за М. Монтессорі), який вимагає обведення цифри вказівним пальцем (2-3 рази). Всі уроки математики в 1-2 класах інтегровані з образотворчим мистецтвом, музикою, читанням, природою. На цих уроках подаються прості поняття про всесвіт, планети, географічні, біологічні тощо.
Механізм впровадження моделі у практику школи Зараз існує безліч навчальних розвиваючих методик. Майже всі вони опираються на особистість учителя. Щоб працювати, до прикладу, за методами Шаталова, необхідно володіти 6000 педагогічних прийомів. Щоб отримати право працювати за системою Монтессорі, професійний педагог має навчатися три роки. Система «Веселкова Школа» розрахована на будь-якого вчителя, не залежно від рівня його кваліфікації. Працюючи за «веселковою» системою, учні педагога, яка не мала педстажу, показали найкращі результати між першими класами (92,5% достатніх і відмінних рівнів з усіх предметів). Не потрібні спеціальні знання, не потрібно спеціально вчитися новим прийомам, нема потреби вивчати методичні рекомендації. Все необхідне є в самому тексті кольорового уроку і веселої контрольної роботи, яка додається до цього уроку. Це значно полегшує задачу впровадження моделі у шкільну практику. Самопідготовка фахівців не потребує багато часу. Це досягається за рахунок розробки системи підручників, посібників та робочих зошитів, у яких усі методичні рекомендації даються безпосередньо у текстах уроків більш дрібним шрифтом. За допомогою такого комплекту навчальної літератури будь-яка школа може вже зараз перейти на нову систему навчання.
е) Управлінський аспект
У практиці роботи «Веселкової Школи» виникло декілька проблем, пов'язаних з тарифікацією педагогів та фінансуванням експериментальної роботи. Ці проблеми важко або навіть неможливо вирішити на рівні району або області, але всі вони можуть легко вирішуватися «згори», на рівні країни. Скорочені уроки - одна з умов зниження захворюваності та підвищення ефективності засвоєння знань. Але для того, щоб педагоги не втрачали у заробітку, доводилося, іноді штучно, без необхідності, збільшувати кількість уроків за рахунок додаткових уроків малювання, фізкультури, співу та інших. Додаткові канікули, укорочений шкільний день, щотижневий день на природі - все це не тільки можливо, але і дуже бажано при інтенсивному навчанні, запропонованому системою «Веселкова Школа». Але проблеми тарифікації дуже заважають цим корисним нововведенням. Оскільки експериментальна робота педагогам додатково не оплачувалася, деякі педагоги заздалегідь відмовилися брати участь в експерименті, навіть не познайомившись з підручниками. Далеко не кожен учитель має достатньо знань і досвіду для того, щоб перетворити урок у «вогнище творчості», підготувати до кожного уроку достатню кількість наочних матеріалів. Ми залучаємо творчих учителів, в тому числі спеціалістів із основної і старшої школи, в творчий колектив «Веселкової Школи». Ці вчителі працюють над авторськими програмами з кожного предмету. За цими програмами створюються «кольорові уроки», які вміщують багато ілюстрацій і мінімальний об’єм ретельно відібраного тексту (основні положення, формулювання, навчальні пісні і т. п.). За таким уроком легко зможе працювати навіть неспеціаліст. Так, курси географії і історії 4-х класах були успішно проведені вчителями початкових класів за готовими розробками, які розмножувалися за допомогою комп’ютера і роздавалися кожній дитині. Усі навчальні пісні давалися у вигляді аудіозаписи, вони повторювалися на уроках співів. Учні виконували веселі контрольні роботи, користуючись текстом уроку, глобусом, картою. Так діти вчаться працювати з інформаційними матеріалами. Завдання вчителя допомогти учневі самостійно знайти правильну відповідь.
ж) Результати (наявні)
Згідно статистичних даних (див. додаток 1) учні веселкових класів показують найкращі результати (у 2-3 рази вищі, ніж у паралельних класах). Статистичні дані оброблені за формулами: Кв = загальна кількість високих рівнів з усіх предметів/кількість учнів, %; кількість предметів Кв+д = загальна кількість високих і достатніх рівнів/кількість учнів, %; кількість предметів Успішність = Кв+д з кожного окремого предмету. Усі учні 5-го класу впевнено почуваються у середній школі (98% добрих і відмінних оцінок з усіх предметів). У 2005-2006 н.р. для проведення експерименту з чотирьох перших класів Довжанської ЗОШ 1-Ш ст. дібрані два класи без дошкільної підготовки. Один з викладачів зовсім не має досвіду роботи класовода. Інший випустив лише один клас з дуже низькими рівнями знань (5 "В" клас).
Усі учні 1-В ″веселкового″ класу, у якому навчалися переважно діти-сироти, діти з неповних і проблемних сімей, що не відвідували дитячий садочок, навчилися читати, писати, в дечому випереджували держпрограму з математики (нумерація). Учні 1-Г ″веселкового″ класу свідомо оволоділи множенням (діленням) чисел 2-5, показали найкращі результати між першими класами (92,5% достатніх і відмінних рівнів з усіх предметів). Усі першокласники трьох експериментальних шкіл (5 перших класів) добре оволоділи нумерацією у межах 10 000 і навиками додавання та віднімання багатоцифрових чисел на основі нумерації. За допомогою «шрифту, що розмовляє», усі першокласники уже на початку жовтня читали віршовані оповідання. Учні досвідчених вчителів (1-А Федоричко М.М., 1-Б Дзихор М.В.) з Приборжавської ЗОШ І-ІІІ ст. за 3 місяці вивчили всі літери, а на кінець навчального року читали норму слів для учнів другого класу. Нижче норми читали лише два учні, що складає 6% загальної кількості учнів, тоді як у контрольному класі, що працював за держпрограмою, нижче норми читали 50% учнів. Відомо, що швидке й свідоме читання – запорука доброго навчання. Виключно всі діти, навіть ті, що мають відхилення у розвитку, на кінець першого півріччя вміють читати й писати, що далеко не є правилом для сільської школи.
Учні 3Г і 4Г "веселкових" класів набагато краще виконали одну й те ж контрольну роботу з математики за 5-й клас, ніж учні трьох 5-х класів звичайної школи (див. додаток 2). 3Г, 4Г: 78,9 – 93,6%; 5-е класи: 28,6 – 48% високих і достатніх оцінок. 3Г, 4Г: 47,4 – 81,3%; 5-е класи: 0 – 16% високих оцінок. Як правило, у кожному з класів, що працюють за системою, налічується всього 1-2 дитини, які відрізняються потенційними можливостями від своїх однолітків-відмінників. У переважній більшості ці діти повністю засвоїли держпрограму на середньому рівні. У той же час загальний об'єм засвоєного матеріалу значно перевищує об’єм матеріалу, засвоєного однолітками з паралельних класів, що працюють традиційно.
|